Motywacja w pracy

Motywacja w pracy

Prowadzicie własne przedsiębiorstwa? Na pewno zależy Wam na tym, aby osiągać wysokie zyski. Musicie zatem zadbać nie tylko o sprzedaż odpowiednich produktów czy świadczenie profesjonalnych usług. Ważne jest też to, aby posiadać zmotywowanych pracowników. Zastanawiacie się, czego oczekują Wasi podwładni? Czy są odpowiednio motywowani w pracy? Oto kilka najważniejszych czynników, które mają wpływ na to czy wykonują oni swoje zadania na 100%.

Odpowiednie finanse

Statystyki pokazują, że dla zdecydowanej większości pracowników jest to najważniejsze kryterium. Większość ludzi zapytanych o to co jest ich motywacją do pracy z całą pewnością odpowie, że są to pieniądze. Należy zaznaczyć, że osoby, które uważają, że zarabiają za mało, często nie do końca optymalnie wykonują powierzone im zadania. Co z tym zrobić? Zadaniem każdego właściciela jest dopilnowanie, aby podwładni zarabiali uczciwe stawki. Co to oznacza w praktyce? Właściwa motywacja w pracy będzie możliwa tylko wtedy, jeśli ludzie będą przekonani, że zarabiają tyle, ile im się należy. Jeśli zatem zamierzacie płacić swoim pracownikom stawki na przykład o kilkanaście procent mniejsze, niż rynkowe, to niestety trudno będzie oczekiwać od tych osób, że będą z maksymalnym zaangażowaniem wykonywać swoje zadania. Każdemu bowiem należy się jakieś minimum za właściwie wykonaną pracę, niezależnie od tego czy jest to Pani w sklepie spożywczym , czy Pani z banku. Aspekt finansowy, czy tego chcemy czy nie, zawsze będzie motywacją do pracy. Nie warto zatem na tym oszczędzać, bo koniec końców nie wyjdziecie na tym dobrze. Co zrobić, jeśli budżet firmowy Wam na to jednak nie pozwala? W takiej sytuacji też trzeba stawiać na prawdomówność. Po prostu powinniście powiedzieć Waszym pracownikom, że w tym momencie nie możecie zapłacić im więcej. Warto jednak zaznaczyć, że w przyszłości, kiedy firma rozwinie się, na pewno będą mogli liczyć na podwyżki (i stawki adekwatne do rynkowych). I nie należy też zapominać o składanych obietnicach. O ile pracownicy godzą się na niższe stawki z zapewnieniem, że jest to sytuacja przejściowa i ulegnie poprawie, jeśli tylko możemy sobie na to pozwolić powinniśmy wynagrodzić to naszym pracownikom. Polepszenie sytuacji finansowej firmy będzie z całą pewnością widoczne. Bardzo cenne jest natomiast bycie fair wobec swoich pracowników. To, że jesteśmy w nimi szczerzy i wywiązujemy się ze złożonych obietnic również zaowocuje zwiększoną motywacją do pracy.

Podnoszenie swoich kwalifikacji

Drugim bardzo ważnym czynnikiem jest możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji. Chcecie, aby motywacja w pracy u Waszych podwładnych zawsze była na wysokim poziomie? Nie możecie zatem zaniedbać tego aspektu. W związku z tym warto systematycznie organizować rozmaite kursy i szkolenia. Nie brakuje szefów, którzy robią to bardzo niechętnie. W końcu często trzeba wydać pieniądze z własnej kieszeni. Pamiętajcie jednak, że pracownicy, którzy mają szansę podnosić swoje umiejętności, są zdecydowanie bardziej zaangażowani w wykonywane zadania. Dobrze też wcześniej, przed skierowanie pracowników na szkolenia, sprawdzić czego potrzebują. Często pracownicy, którzy są najbliżej wykonywanych zadań, wiedzą czego im jeszcze brakuje. Nie chodzi także o to żeby szkolenia były całkowicie oderwane od wykonywanych obowiązków. Niemniej jednak konsultacja z pracownikami nie zaszkodzi, a co więcej pozwoli zobaczyć nie tylko szefa, ale także partner biznesowego. Nie mniej nie więcej będzie to także motywacją do pracy. Nie bez znaczenia jest też to, że podwładni mogą zobaczyć, że szefowie także dają coś od siebie, a nie tylko wymagają. Trzeba również myśleć o tym jako o inwestycji w przyszłość. Jeśli będziecie mieć bardziej wykwalifikowanych pracowników, to wykonywane przez nich projekty będą lepsze, bardziej dokładne i zawsze realizowane na czas. To powinno pomóc w zdobywaniu większej ilości Klientów czy zamówień.

Motywacja w pracy – jaki wpływ ma miła atmosfera?

Dużo osób traktuje tego typu kwestie po macoszemu. Praca to praca i nie trzeba jej lubić. Nic bardziej mylnego. Szefowie często nie zwracają kompletnie uwagi na ten aspekt. Liczy się dla nich tylko efekt końcowy. Jest to bardzo błędne podejście do tematu. Chyba nie trzeba nikogo zbyt długo przekonywać do faktu, że motywacja w pracy, gdzie nie ma zbyt dobrej atmosfery, nie może być na optymalnym levelu. Jak sobie poradzić z tym aspektem? Jeśli chcecie, aby motywacja w pracy – w kontekście Waszych podwładnych – była odpowiednia, musicie zatroszczyć się, aby każdy po prostu przychodził do biura z uśmiechem na twarzy. Wiąże się to w pewnym stopniu z poprzednimi punktami, czyli wynagrodzeniem oraz możliwością podnoszenia swoich kwalifikacji. Istotne jest też to, aby szefowie respektowali wszystkie prawa pracownika, na przykład do przysługującej przerwy itp. Muszą być także wyrozumiali – w końcu każdy ma słabsze dni. Jeśli zatem na przykład zauważycie, że ktoś ma pewne problemy ze swoją pracą, to warto porozmawiać z taką osobą, a nie od razu – co najgorsze przy wszystkich – deprecjonować jej umiejętności.

Dobrym pomysłem na zwiększenie motywacji do pracy są różnego rodzaju spotkania i wyjazdy integracyjne. Praca jest bardzo ważna, jednak nie samą pracą człowiek żyje. Spotkanie czy weekend poświęcony na integrację i dobą zabawę ze współpracownikami na pewno zaowocuje tym, że twoi pracownicy będą ze sobą bardzie zżyci. Dzięki temu, że będą spędzać ze sobą czas również na gruncie prywatnym, będą także bardziej zżyci ze swoją pracą, którą bowiem tworzą właśnie ci ludzie.

Odczuwanie prestiżu

Kolejnym zadaniem dobrego szefa jest sprawienie, że każdy pracownik będzie czuł się potrzebny i ważny. Wtedy jego motywacja w pracy nie będzie budziła żadnych zastrzeżeń. Jak to jednak zrobić? Kluczowe jest to, aby szefowie liczyli się ze zdaniem swoich podwładnych. Oczywiście, nie trzeba zawsze wprowadzać w życie ich pomysłów. Pod żadnym pozorem nie wolno jednak krytykować ich wizji – szczególnie, jeśli nie macie ku temu podstaw. Każda opinia powinna być co najmniej wzięta pod uwagę. Wtedy pracownicy będą czuli się częścią konkretnego przedsiębiorstwa, nawet jeśli te pomysły finalnie nie zostaną zaakceptowane. Szefowie powinni też podkreślać rangę wykonywanych zadań. Statystyki pokazują bowiem, że bardziej zmotywowani są pracownicy, którzy czują prestiż z realizowanych na co dzień projektów.

Może nie jest złym pomysłem żeby większe projekty realizować po zaopiniowaniu ich u swoich pracowników. Kto lepiej zna się bowiem na pracy niż ludzie, którzy ja wykonują? I nie jest to oczywiście pomysł, który zawsze trzeba bezwzględnie wcielać w życie. Jednak może warto się nad tym zastanowić, i żeby zwiększyć motywację do pracy, sprawić żeby pracownicy brali czynny udział w rozwoju firmy.

Właściwe warunki do pracy

Istotne jest też to, że pracodawcy muszą stworzyć odpowiednie warunki do realizowania zadań. Wtedy łatwiej o dobrą atmosferę i efektywność. Co zrobić, aby zagwarantować to swoim podwładnym? Posłużymy się przykładem. Wasi pracownicy wykonują zadania przy komputerach? W takim razie musicie zadbać o to, aby urządzenia elektroniczne charakteryzowały się nowoczesnością. Poza tym trzeba zadbać o ergonomiczne stanowiska pracy. Trzeba zatroszczyć się również o to, aby podwładni mieli odpowiednią swobodę. Często dzieje się tak, że w małym pomieszczeniu biurowym musi pracować nawet kilka osób. Nie sprzyja to dobrej atmosferze w pracy, a także koncentracji. Trzeba również zadbać o odpowiednie oświetlenie. Jeśli chcecie, aby motywacja w pracy zawsze była wysoka, to warto decydować się na żarówki, które charakteryzują się zimną barwą. Jest bowiem naukowo udowodnione, że takie elementy pobudzają do działania i poprawiają skuteczność.

Motywacja w pracy a stabilizacja

Dla każdego ważna jest też stabilizacja. Co rozumiemy pod tym pojęciem? Wielu pracowników boi się, że nagle straci pracę i tym samym środki do życia. Jeśli zatem możecie, to oferujecie swoim podwładnym umowy o pracę, a nie tak zwane „śmieciówki”. Wyniki niedawno przeprowadzonej ankiety jasno dowodzą, że mnóstwo osób zwraca na to swoją uwagę. Wiedzą bowiem, że umowa o pracę to konkretne prawa i przywileje. Taki dokument daje też większe bezpieczeństwo, ponieważ ludzie zdają sobie sprawę, że z dnia na dzień nie stracą niezbędnych środków (do utrzymania siebie czy swojej rodziny). Warto zapewnić im spokój w tym aspekcie – wtedy ich uwaga w większej mierze będzie skupiona na realizowaniu powierzonych zadań. Stabilizacja i pewność zatrudnienia to z całą pewnością zwiększona motywacja do pracy.