Człowiek uczy się całe życie, zgodzicie się z tym czy macie inne zdanie?
Ja powiem wam jak to wygląda z mojej perspektywy, zapraszam do oglądania.
Instytut w USA, który zajmuje się szkoleniem dyplomatów z języków ma swoje dane dotyczące tego, ile czasu potrzeba na naukę każdego z języków, potrzebnych im do sprawowania ich urzędów i tam języki są podzielone na kategorie w zależności od tego jak bardzo przypominają one język angielski, no bo im coś bardziej przypomina twój ojczysty język, tym łatwiej Ci się będzie go nauczyć.
I stąd takie języki jak między innymi hiszpański, włoski i tym podobne, większość języków europejskich w zasadzie, mają oszacowane na około 500-600 h nauki, potem mamy języki drugiej kategorii, w której znajduje się min, język polski, okolice 1100 godzin, więcej przypadków gramatycznych te sprawy. I ostatnia trzecia najtrudniejsza kategoria, języki azjatyckie takie jak chiński, japoński, koreański 2000 nawet 2200 godzin, aż taka jest różnica w nauczaniu się tego. I czemu ja o tym mówię?
Po kolei, zacznijmy od tego, to jest bardzo ważna informacja dla Ciebie, że nie jest prawdą, że dzieci uczą się języków szybciej niż dorośli, to jest taki mit, który pokutuje trochę w społeczeństwie, że jak do pewnego momentu nie nauczymy się drugiego języka, to już nie ma dla nas szans bo dzieci się uczą się szybciej tego. To jest kompletna nieprawda, z naszej perspektywy dzieci częstą uczą się szybciej tylko z tego powodu, że my mamy wobec dzieci, straszliwie niskie oczekiwania, więc nam się wydaje, że one szybko łapią, nam się wydaje, że ten czas szybko leci.
A jak porównasz to ile lat tak naprawdę dzieciom zajmuje nauczenie się języka do momentu, że można się nim posługiwać jakoś to te wartości, które podałem przed chwilą, wydają się być stosunkowo niskie, a zauważ tez że dzieci, jak dojrzewają i jest to jedyny sposób, ten język pierwszy, którego się uczą to jest ich jedyny sposób komunikacji ze światem, czyli one są na niego wystawione w zasadzie 24/7 jeżeli nie śpią to idzie im to bardzo topornie, wiesz, ze są też dane dotyczące tego, w którym wieku ludzie, native speakerzy, danego języka posługują się swoim językiem poprawnie, dla języka angielskiego jest to 12 lat, spotkałem się z informacją, że dla języka polskiego jest to 15 lat.
Polacy w średnio wieku 15 lat dopiero potrafią się poprawnie i elegancko posługiwać swoim językiem, średnio statystycznie, czyli no nijak ima się to do tego co my wierzymy, że dzieci uczą się języka szybciej, to po prostu nie ma miejsca. Do tego dochodzi fakt, że dzieci mają jeszcze mózgi nie wykształcone kompletnie. No, człowiek w wieku 4 czy 5 lat, ten jego mózg nie pracuje jeszcze za bardzo, prawda jest taka, że w okresie dojrzewania my mamy kilka takich momentów, w których ten mózg zaczyna pracować coraz lepiej, pierwsze takie gwałtowne zmiany w naszym mózgu, następują w okolicach 11 roku życia, w okolicach 16 roku życia, większość z nas jest już prawie na tyle inteligenta na ile będzie, w sensie ten mózg jest rozwinięty intelektualnie do dość wysokiego poziomu.
Tak naprawdę szczyt tego osiąga w wieku około 25 lat, kiedy dopiero jesteśmy biologicznie dojrzali, na poziomie naszego mózgu. Co to dla nas w praktyce oznacza? Że, prawdą nie jest to jakoby pamięć z wiekiem nam się pogarszała, no bo część osób też ma takie przeświadczenie, że te najlepsze lata mają już dawno za sobą i że z wiekiem ta pamięć jest już coraz gorsza, więc coraz trudniej, coraz toporniej będzie nam się uczyć nowych rzeczy.
To po pierwsze nie jest prawda, badania dawno wykazały, że pamięć z wiekiem nam się nie pogarsza, znaczy się, może trochę to robi ale w bardzo nie wielkim stopniu. Ale dużo ludzi, którzy na starość mają słabą pamięć, to nie jest dlatego, że ten mózg ulega, wiesz, jakiemuś rozkładowi, tylko dlatego, że ta pamięć jest nie używana. No bo o co chodzi z naszym mózgiem?
Nasz mózg, tak jak nasze mięśnie działa, że jak my go używamy to on staje się coraz potężniejszy, jak my tego nie używamy, to zaczyna to zanikać. Tak jak można utrzymać kondycje fizyczną w bardzo wysokim, imponującym poziomie w bardzo starym wieku, ludzie szalone rzeczy potrafią robić, tak samo kondycja twojego mózgu jest zależną od tego, jak i do czego Ty tego mózgu używasz. I tutaj jest taki pewien haczyk, że twój mózg nie rozwija się i nie utrzymuje kondycji umysłowej jak Ty robisz rzeczy, które wydają się trudne, tylko on się rozwija jak Ty, uczysz się nowych rzeczy.
Jak Ty się nie uczysz się nowych rzeczy to on się nie rozwija, on się zaczyna cofać, zaczyna słabnąć i tutaj w ogóle wchodzi szkoła, bo nam się wydaje często, że szkoła to służy do tego żeby nauczyć nas całej masy bezsensownych informacji, która potem do niczego nam się w tym życiu nie przyda, a prawda jest taka, że szkoła do, której tyle lat chodzimy, tyle życia tam spędzamy, powstała przede wszystkim po to, żeby wspierać rozwój intelektualny młodych ludzi.
To był tak naprawdę główny cel, a to, że my czegoś tam przy okazji się nauczymy, z czego i tak większość zapomnimy, może poznamy nasze zainteresowania, to jest taki trochę efekt uboczny. Chodzi o to, że jak my się uczymy tych wszystkich rzeczy, mózg się rozwija i to widać doskonale, bo jak macie miejsca na świecie, kraje gdzie ta edukacja jest ograniczona, średni poziom inteligencji w społeczeństwie jest drastycznie niższy, jeżeli Ty człowieka pozbawisz edukacji szkolnej, to, też wyjdzie w takiej inteligencji po prostu, ze no mózg nie jest rozwinięty.
O to przede wszystkim chodzi.
I z tego właśnie powodu, też między innymi większość z nas osiąga szczyt takiej umysłowej czystej mocy w okolicy 21 roku życia, taki wiesz, szczyt edukacji Twojej, gdzie Ty, spędziłeś w tym momencie paręnaście lat w szkole, potem zaczyna tej edukacji trochę mniej i mózg większość osób, niestety po okresie szkolnym przestaje się rozwijać w dalszym stopniu, tak jak mógłby to robić jakbyśmy się uczyli dalej, a dużo osób dorosłych odmawia wręcz uczenia się nowych rzeczy, im człowiek jest starszy tym ma tendencje niefortunnie, jeszcze bardziej odmawiać tego i to jest bardzo szkodliwe dla jego mózgu, dla Twojej długości, jakości życia ogólnie. Więc wróćmy do tego o co tutaj chodziło. Czy pamięć z wiekiem się pogarsza? Nie, chyba, że jej nie używasz, no to wtedy tak. Ale tutaj nie chodzi o wiek, tylko po prostu o czas, który upływa, a Ty tego mózgu nie rozwijasz.
Faktem jest jeszcze to, że jak były robione badania dotyczące tego jaki jest najlepszy wiek dotyczący uczenia się nowych rzeczy, w którym wieku człowiek najlepiej się uczy. To wyszło uwaga, 50 lat. Także to jest wiek 50 lat. Skąd to wyszło? Bo twój mózg w wieku 50 lat dalej fizycznie jest sprawny, on nie jest dużo słabszy niż był w tym optimum tam, około 25 roku życia, a człowiek mając więcej doświadczenia życiowego, więcej wiedzy ogólnie, uczymy się po prostu łatwiej, ma inne podejście do tego i wychodzi mu to, po prostu lepiej.
To są fakty, to są badania, które to wykazały, więc dla większości z Was, tutaj podejrzewam ten moment optymalnego uczenia się, jest jeszcze przed Wami i to wszystko opowiadam po to, żeby wybić ludziom z głowy, wszelkiego rodzaju wymówki, które najczęściej się spotyka, a bo dla mnie jest za późno, a bo dzieciom jest łatwiej, a bo wiesz mózg już nie ten. Nie, jest dokładnie na odwrót, najlepszy moment na nauczenie się czegoś nowego, jest właśnie teraz, bo to dodatkowo sprawi, że ten Twój mózg, w przyszłości będzie pracował jeszcze lepiej niż to robi teraz, zamiast gorzej.
Bo to jest alternatywa jak nie będziesz nic robił, Twój mózg będzie pracował gorzej i w tym momencie chciałbym Cię, krótko zaznajomić z historią pewnego człowieka, facet nazywa się Steve Kaufmann, jest Kanadyjczykiem, ma w tym momencie 77 lat i posługuje się 20 językami, on spędził część swojej kariery pracując w dyplomacji, między innymi i wykorzystując swoje umiejętności językowe, w swojej pracy ale to co jest tutaj najważniejsze to, to, że on przechodząc na emeryturę nauczył się dopiero swojego 9 języka, którym był język rosyjski, tak sobie wybrał i dopiero na emeryturze postanowił oddać się kompletnie temu swojemu hobby, uczeniu się, języków i wtedy przez ostatnie 12 lat doprowadził to do poziomu znajomości 20 języków, no bo dlaczego, jak mamy takiego gościa, który całe życie się uczy, jego mózg jest sprawny dalej w wieku 77 lat, pewnie bardziej niż u większości 20latków i on nie ma żadnego problemu z tym, żeby dalej się uczyć, w ogóle spójrz na to tak, zobacz, że ludzie w takim wieku, 80 lat, często nawet więcej, którzy po prostu robią rzeczy, dalej pracują nad czymś, uczą się czegoś, oni często wyglądają na dużo młodszych, niż są w rzeczywistości, co nie?
No bo właśnie jedną z tych rzeczy, jest to, że to uczenie się trzyma ten Twój mózg w takim, nazwijmy to, młodszym wieku, że on dłużej jest dla Ciebie sprawny, no i nie każdy z nam musi mówić 20 językami, bo to nawet sam Steve przyznaje, że na takim poziomie, jak umiesz 20 języków, no magii nie ma słuchaj, nie. Żeby to co ja też powtarzam, od samego początku, że żeby się czegoś nauczyć i utrzymać to w głowie, żeby to utrzymywać w głowie w ogóle, trzeba to czasem powtarzać.
Jak posługujesz się 20 stoma językami to Steve, mówi, że on po pewnym czasie nie posługiwania się, którymś zaczyna tracić zdolność mówienia nim w aktywny sposób, musi sobie poświęcić wtedy chwile czasu na przypomnienie sobie jak to robić, no bo po prostu tego akurat nie oszukasz, więc ja Ci powiem tak, nie każdy człowiek może mówić 20 stoma językami, bo to już musi być Twoje hobby naprawdę, ale każdy człowiek jest w stanie fizycznie nauczyć się, posługiwać się, utrzymywać w głowie na najwyższym poziomie 3 / 4 języki. To jest jakby fakt, tutaj się nie da. Jest nawet dużo miejsc na świecie, w którym języków urzędowych jest przecież więcej niż jeden i tam znakomita większość ludzi posługuje się trzema, czterema językami, normalnie po prostu, sytuacja tego wymaga.
Więc każdy z nas, jak się zmotywuje, zmobilizuje, jest w stanie kilka tych języków w głowie utrzymywać, nie powinien mieć z tym większego problemu. Steve, jesteś jednym z najlepszych, najbardziej szanowanych poliglotów na świecie w tym momencie i nawet on otwarcie mówi, tak a propos ram czasowych uczenia się języka, bo będziemy robić koło i wracać do tego co powiedziałem na początku, ale jak się zaczął uczyć języka tureckiego, to obwieścił na swoim kanale na YouTubie, że pierwsze nagranie gdzie mówi cokolwiek po turecku, będzie w stanie wypuścić po roku uczenia się tego języka po co najmniej godzinę dziennie.
Czyli to nie jest, nawet ludzie posługujący się taką masą tego, mający tyle doświadczenia w uczeniu się tego, nie chodzą i nie kłamią, że po dwóch tygodniach nauki, po miesiącu nauki, po dwóch miesiącach nauki, będą płynnie mówić językiem. Coś takiego po prostu nie zachodzi, niefortunnie nauka języka wymaga, żeby trochę tego czasu w tym prawdziwym życiu upłynęło, więc on mówi, że po roku jest w stanie mówić w nowym języku na w miarę, takim zadowalającym poziomie, żeby być w stanie się po prostu wysłowić.
No bo, o co chodzi?
Żeby mówić w języku, Ty potrzebujesz bardzo dużo, słownictwa, tutaj też Steve twierdzi że 80% nauki nowego języka to nauka słownictwa. Bo gramatyka w większości przypadkach, dobra tam nauczysz się kilku zasad, ale to się intuicyjnie na ogół umie i pamięta. No ilu z nas, uczciwie zna zasady języka polskiego, gramatyki, żeby jest w tym momencie wypisać i komuś opowiedzieć. My się posługujemy tym intuicyjnie. Jak posługujesz się innym językiem to też dobrze wiesz, że może tam jakieś zasady znasz, ale z czasem posługujesz się tym intuicyjnie bez zastanowienia i po latach jakbyś miał wrócić do tego, teraz opowiedzieć co i jak, dlaczego, to człowiek ma z tym problem, nie?
Więc 80% to nauka słownictwa i ta część mi się bardzo podoba, ta część powinna nam wszystkim się bardzo podobać, z tego względu, że ja, jako specjalista od technik pamięciowych, od zapamiętywania, umieszczania informacji w głowie, to właśnie ten etap, na którym ja jestem w stanie ludziom najbardziej pomóc. To jest to w czym mi w nauce, w mojej własnej drodze uczenia się języków, to najbardziej pomaga. No bo to co ja obserwuje w środowisku poliglotów, to jest to, że oni gimnastykują się na wszystkie sposoby byleby uniknąć takiego siedzenia i uczenia się słownictwa z fiszek, na przykład no bo to jest dla nich zwykłe zakuwanie, jak nie mają żadnych metod pracy z tym no to muszą, jakby obchodzić, tę drogę uczenia się słownictwa na około, nie mogą po prostu usiąść i wrzucić tego do głowy, a ta przewaga, którą ja mam, drastyczna przewaga bo ja to widzę w miarach czasu, ile czasu mi to zajmuje.
To jest to, że ja mogę wziąć sześć, siedem tysięcy fiszek z nowymi słowami, zacząć je po prostu mielić technikami pamięciowymi. Ja Ci nie powiem, ze ja 7 tysięcy fiszek jestem w stanie nauczyć się w tydzień, bo to nie jest prawda, takiej leniwej pracy to jest wciąż kilka miesięcy ale jest, to kilka miesięcy leniwej pracy i skutecznej pracy przede wszystkim, bo mając narzędzia pomagające Ci, w zapisywaniu informacji w głowie.
Ty wiesz, że ten proces się uda, Ty wiesz, że ten proces zrobisz dobrze, że zrobisz go szybko i że nie będzie w tym procesie żadnych trudności, to jest po prostu wyklepanie odpowiedniej ilości godzin w robieniu tego i tu właśnie wracamy do tego co powiedziałem na początku, że nauczenie się takiego hiszpańskiego to jest 500-600 h pracy, żeby się tym jako tako posługiwać, to są dane sprzed 4 dekad, bodajże, my dzisiaj mamy dużo łatwiej, ponieważ wraz z rozwojem Internetu między innymi my zyskaliśmy dostęp do informacji w każdym dostępnym na świecie języku po prostu na życzenie, na zawołanie.
Jak człowiek chciał się kiedyś uczyć języka, to miał problem w zdobywaniu materiałów, były trudności w tym żeby obcować z prawdziwym językiem, my dzisiaj nie musimy nawet jechać do Hiszpani, czy Ameryki Południowej, żeby mieć styczność z językiem hiszpańskim, na co dzień jesteśmy w stanie otoczyć się tym w dowolnym miejscu na świecie, w swoim własnym domu, jesteśmy w stanie znaleźć dowolne materiały i to po prostu robić, jakikolwiek język sobie wybierzemy, sytuacje rzeczywistość pokazuje, że ludzie dzisiaj uczą się języków nawet szybciej niż robili to w przeszłości, dalej nie ma magii, dalej to Ci chwile zajmie, ale posługując się odpowiednimi narzędziami i wykorzystując to co dzisiaj wiemy, do czego nie mieliśmy dostępu te kilka dekad temu, jesteśmy w stanie zrobić szybciej i efektywnie.
No i ja mam te techniki pamięciowe, które ja gorąco zapraszam, do moich innych materiałów, żeby się z nimi po prostu zapoznać, gdzie ja jestem w stanie Cię przeszkolić z tego, jak tę część języka, nauki, te 80% nauki języka, którym jest słownictwo, jak zrobić wielokrotnie szybciej, niż to zajmuje normalnie. Ode mnie to by było dzisiaj tyle. Ja dziękuje bardzo, jeżeli materiał Ci się podobał, zostaw koniecznie laika, skomentuj, udostępnij znajomym. Ja dziękuje bardzo i widzimy się za tydzień.
Jak obejrzałeś do tej pory ten materiał wideo, to pewnie chcesz zrobić kolejny krok. Wejdź na coterazdziala.pl/livezmarcinem i wypełnij swoimi danymi formularz kontaktowy, otrzymasz bezpłatny bilet na transmisje Live, którą poprowadzę 19 września o godzinie 20:00
Najchętniej komentowane