Języki obce, a praca umysłu – jak to działa?

Mamy zdolność przyjęcia świadomej kontroli nad procesem zapisywania informacji w naszej głowie, czyli po prostu nad procesem zapamiętywania.

Ludzie normalnie robią to bardzo mocno na oślep, stąd się wzięło zakuwanie w ogóle, my powtarzamy daną informację do skutku, licząc na to, że tym razem zostanie ona w naszej głowie, a nasza głowa wcale nie lubi zapisywać w niej informacji. Okazuje się jednak, że istnieją metody, które wspierają nas w tym procesie, oraz istnieją badania, które pokazują nam co dokładnie wtedy w głowie zachodzi i w jaki sposób tę naszą pamięć wspiera.

Do tego dochodzi fakt, że nasz mózg jest w zasadzie jak mięsień i on nieużywany zanika, a kiedy my go używamy, kiedy my uczymy się w tym życiu nowych rzeczy, coś po prostu z nim robimy, on się rozwija i staje się coraz lepszy.

I połączenie tych dwóch faktów, w którym Ty umiesz świadomie kontrolować proces zapisu informacji w twojej głowie ze wzmocnią pracą twojego mózgu, sprawia, że człowiek przestaje się bać tego co go czeka w przyszłości, tego jak on sobie z danymi rzeczami poradzi, bo wie po prostu, że jest w stanie nauczyć się dosłownie wszystkiego. Ja na przykład lubię podziwiać osiągnięcia innych ludzi, jak oni sobie radzą, zwłaszcza z tymi rzeczami w głowie, bo wielu ludzi to przeraża, widzą co inni robią, czego się nauczyli, jak sobie radzą, bo oni sobie myślą, że o ja nigdy tak nie będę umiał, a dla mnie to był zawsze dowód, kiedy ktoś coś zrobił, że ja też tak mogę kiedyś zrobić, bo tak powinniśmy traktować osiągnięcia innych ludzi, jak inni nam pokazują, że można, to znaczy, że my to efektywnie też możemy powtórzyć jeżeli zrobimy to odpowiednimi metodami. Jeśli byś miał mózg sprawny i będziesz wiedział jak go używać cały świat stoi przed tobą otworem.

Cześć ja nazywam się Marcin Kowalczyk i witam Was na kolejnym odcinku naszej przygody o rozwoju mózgu. Dzisiaj chciałbym po opowiadać trochę więcej o tym co faktycznie zachodzi w naszej głowie kiedy my używamy tych technik pamięciowych, kiedy my ten mózg ćwiczymy, kiedy my uczymy się nowych rzeczy, kiedy uprawiamy na przykład sporty umysłowe, albo uczymy się nowego języka.

Było takie badanie wykonane w 2017 roku, w którym pokazano co w głowie dokładnie zachodzi, kiedy pamięciowych, więc na początku zrobili tak, że wzięli 23 z topowych „zapamiętywaczy”, ja lubię takiego słowa używać, sportowców pamięciowych, „zapamiętywaczy” topowych 23 i wzięli grupę kontrolną 23 osób i kazali obu tym grupom zapamiętywać rzeczy i sprawdzali co się dzieje w mózgu, fale mózgowe, jaka jest aktywność w mózgu podczas tego procesu zapamiętywania, no i chodziło też o to żeby w warunkach kontrolowanych na papierze naukowym pokazać, że ci „zapamiętywacze” faktycznie zapamiętują lepiej.

Żeby grupa kontrolna miała sens, no to oni znaleźli te 23 osoby, które były w takim samym wieku, nawet miały tę samą dominującą rękę, tej samej płci były, żeby poziom IQ się zgadzał. Z tym IQ w ogóle była ciekawostka taka, że okazało się, że cała ta elita zapamiętywania, ma IQ na poziomie tak wybitnym, że musieli wybierać ludzi z programów dla uzdolnionych studentów oraz z MENSy po prostu. I tutaj możesz w tym momencie się przestraszyć i pomyśleć sobie, że jacyś geniusze nie, ale to jest trochę w drugą stronę wiesz, że takie trenowanie tych sportów umysłowych, trenowanie tych technik pamięciowych sprawia, że twój mózg pracuje lepiej, więc no nie ma nic dziwnego w tym, że ta elita tych najlepszych osób w końcu ich mózg dochodzi do tej sprawności, że znajdują się w tym topowym procencie, w którym naprawdę jedyne do czego można ich porównać to właśnie topowi studenci czy członkowie MENSy. No i sprawdzili to, wyszło oczywiście, że osoby specjalizujące się w zapamiętywaniu, zapamiętują lepiej.

I co się działo w mózgu tutaj?

Kiedy osoba nie posługująca się technikami pamięciowymi próbuje coś zapamiętać, no to jakiś tam obszar mózgu się zapalał bardziej z tego względu, że był aktywny, bo próbował to zapamiętać. Teraz u tych osób, które specjalizują się w zapamiętywaniu, tych obszarów zapalających się było dużo więcej na obszarach całego mózgu i to były obszary odpowiedzialne między innymi za wizualizacje, za przywoływanie skojarzeń przede wszystkim z tego względu, że techniki pamięciowe działają tak, że my używamy tych wszystkich naszych wyobrażeń, żeby przywołać zmysły, które nie są używane w danym momencie do zapamiętywania, czyli odpowiednie obszary mózgu się w tym momencie zapalają i one aktywnie uczestniczą w zapisywaniu tej informacji, czego normalnie by nie robiły, ponieważ my tutaj wykorzystując wyobraźnię, przyjmujemy niejako tę świadomą kontrolę w procesie zapisywania informacji w głowie, pomagając sobie zapamiętać, angażując obszary mózgu, które normalnie nie brałyby w tym udziału, więc nią zapala się tego mózgu po prostu więcej.

Tego nie należy mylić z tym mitem, który kiedyś pokutował, że my używamy tylko 2% naszego mózgu, czy 10% naszego mózgu i że można zwiększyć to do więcej procent. Nie, my używamy całego naszego mózgu, tylko po prostu on nie pali się cały w każdym jednym momencie, bo byśmy zwariowali. Jego różne obszary mają różny poziom aktywności w zależności od tego, co my robimy, no i te techniki pamięciowe pozwalają nam podczas tego zapisywania informacji w głowie, podczas zapamiętywania, zapalić więcej tych obszarów jednocześnie w tym momencie.

No i to była pierwsza część tego badania, a w drugiej części tego badania chcieli pokazać, że trening technik pamięciowych sprawi, że ta grupa osób niespecjalizujących się w zapamiętywaniu zacznie przedstawiać podobne schematy pracy mózgu, że to nie jest tak, że po prostu ta grupa tych zapamiętujących ma tam jakieś wrodzone predyspozycje czy coś i dlatego ich mózg pracuje inaczej. Tylko, że tutaj mieliśmy ten problem z tym wysokim IQ w tej grupie kontrolnej, no to oni potem wzięli osobną grupę zupełnie już i tam była różnorodność tych ludzi dużo większa i oni im przedstawili sześciotygodniowy program, w którym ćwiczyli te techniki pamięciowe. Jednym z współbadaczy, którzy przeprowadzali to badanie, był jeden topowych „zapamiętywaczy” na świecie, który się w tym po prostu specjalizuje, jest dobry, więc wiedział jak to zrobić i oni ich szkolili przez sześć tygodni.

Na początku sprawdzili jak ich mózg działa, działał zupełnie normalnie tak jak powinienem, po tych sześciu tygodniach wykazali, że ich wyniki w zapamiętywaniu po prostu drastycznie się podniosły i że po zaangażowaniu tych odpowiednich taktyk pamięciowych do zapamiętywania, schemat pracy ich mózgu podczas zapamiętywania zaczął przypominać ten, który występował u tych topowych „zapamiętywaczy”. Czyli po prostu schemat pracy mózgu się zmienia, kiedy my angażujemy techniki pamięciowe do tego i ten mózg zaczyna dzięki temu zapamiętywać lepiej.

Czyli nie jest tak, że my musimy całe życie zapamiętywać na ślepo, my możemy zaangażować odpowiednie taktyki do tego, żeby to zapamiętywać lepiej, no i nasz mózg po prostu uczy się jak to robić, jego schemat pracy się zmienia, żeby dostosować się do tego jak my teraz pracujemy, pozwalając nam osiągać dużo lepsze rezultaty.

Wróćmy, więc jeszcze do tej sprawności umysłu.

Tak jak powiedziałem nasz mózg jest jak mięsień i on nieużywany słabnie, kiedy go używamy ma tendencję do tego, że staje się coraz lepszy. Jak go używać? No ucząc się nowych rzeczy przede wszystkim, zapamiętując nowe rzeczy, taka ciekawostka jest tutaj, że szkoła, ta w której spędzamy dobry kawał naszego życia, wielu ludziom dzisiaj się wydaje kompletnie bezużyteczna, bo uczy nas całą masę różnych rzeczy, których w większości i potem i tak nie będziemy pamiętać, ja też mam wrażenie, że sama szkoła dzisiaj zapomniała po co ona w ogóle powstała, ponieważ pierwotnie szkoły powstały po to, żeby stymulować rozwój intelektualny dzieci, ponieważ z tego powodu, że każą uczuć się nam tyle nowych rzeczy, nasz mózg po prostu się gwałtownie rozwija na przestrzeni tych lat i to widać.

Każdy obszar na świecie, który jest pozbawiony edukacji, ma średnią IQ na poziomie, który dzisiaj u nas jest uznawany za lekkie upośledzenie intelektualne co najwyżej i tych samych ludzi jak przyniesiemy w rejony, w których ta edukacja funkcjonuje, nagle wszystko jest jak należy, ta inteligencja rozwija się jak należy. Jak dzieci pozbawimy właśnie takiej edukacji szkolnej na wiele, wiele lat, to potem wychodzi we wszystkich testach intelektualnych, po prostu ten mózg sobie nie radzi. I z tego też powodu większość osób osiąga szczyt swojej władzy intelektualną poziomie gdzieś 21 roku życia, ponieważ potem większość osób porzuciła tę edukację zazwyczaj parę lat wcześniej, czasem parę lat później, nie uczy się już tyle nowych rzeczy co wcześniej i ten mózg ulega coraz większemu osłabieniu z wiekiem.

Nieprawdą jest też, że nasza pamięć się z wiekiem pogarsza i słabnie, to nie jest prawda, nasz mózg faktycznie staje się coraz słabszy, ale to się dzieje bardzo powoli i on słabnie starszym ludziom przede wszystkim dlatego, że on jest po prostu nieużywany. I co zrobić z tym żeby to cofnąć albo wręcz odwrócić i żeby ten mózg rozwijał się z czasem?

Po prostu coś z nim robić, uczyć się nowych rzeczy, tutaj nam działają takie rzeczy jak sporty umysłowe na przykład, chociaż one zazwyczaj są robione dla sportu tylko, więc większości ludzi ale nie będą interesowały, ale nawet takie rzeczy jak nauka nowego języka. To wymaga strasznie dużej ilości informacji do nauczenia się, strasznie dużo pracy, to strasznie rozwija mózg, to jest jedna z najlepszych rzeczy do tego, zaraz koło sportów umysłowych, czy nauki gry na instrumencie.

Więc my mamy tutaj całą masę możliwości tego, co zrobić z naszą głową, żeby ona pracowała dla nas tak jak my tego chcemy, a nie żebyśmy my byli zdani na łaskę naszego mózgu i tego na co on tam ewentualnie nam pozwoli. Możemy przejąć świadomą kontrolę nad procesem zapisu informacji, możemy przejąć świadomą kontrolę nad rozwojem naszego mózgu i po prostu osiągnąć co sobie zapragniemy, także nasz mózg nie będzie stanowił przeszkody, a będzie nas w tym wspierał.

Na dzisiaj to ode mnie będzie tyle, jeżeli podobał Ci się film, zostaw like’a, jeżeli chcesz się nim podzielić koniecznie udostępnij go znajomym.

Ja dziękuję bardzo i widzimy się w przyszłym tygodniu.

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment