5 WAD I 5 ZALET BMW M4

Hej, ponieważ mam chwilkę czasu, to powiem Ci o 5 zaletach i 5 wadach BM-ki, którą Ci pokazywałem niedawno, ale o której nigdy jeszcze nic nie powiedziałem. To może zacznę od konkursu, o którym powiem na koniec nagrania, żebyś posłuchał całego, a w konkursie będą nagrody o wartości 1000 zł. To jest BMW M4, tutaj gdzieś dam link do filmu z przed tygodnia, albo 2 tygodni jak pokazywałem moje fury, może zacznę od wad, ale ogólnie ja o tym samochodzie dużo powiem za jakiś czas, bo na razie jestem na torze i zanim opony będę miał założone, to jest chwilkę czasu. Ponieważ Polacy lubią narzekać, to może zacznę od pięciu wad, a potem do zalet przejdę. Tak to jestem ja, Jacek, ale jest słońce takie, że nic nie będę widział, mam nadzieję, że będzie coś słychać, bo też wiatr wieje. Jestem na torze Ułęż pod Lublinem, przestrzeń i radość dla miłośników motosportu.

Wady. Największa wada jak dla mnie w tym samochodzie, to była kwestia zawieszenia, to jest jeszcze kwestia zawieszenia, bo to jest samochód sportowy, M4 tak? Ale jak się jedzie autostradą, zawieje wiatr, to robi takie, tak potrafi nim rzucić, więc przy samochodzie, który waży 1595 kg i no nie jest to sympatyczne w prowadzeniu. Dokładnie 3 dni temu miałem założone nowe stabilizatory, więc po założeniu tych nowych stabilizatorów już nie ma tego efektu, bo jak jechałem dzisiaj z Warszawy to już nim nie rzucało. Zobaczę, jeszcze nie jechałem na torze, zaraz zobaczę jak to wpłynęło na jazdę torową, więc na pewno to jest zawieszenie, tak, wymieniłem na razie te stabilizatory, ale jeszcze wymienię zawieszenie, bo nie jestem zadowolony, tak? Ci, którzy jeżdżą mocniej M4, to dokładnie wiedzą o co chodzi. Więc to jest pierwsza sprawa, druga sprawa to są hamulce, pokażę hamulce jakie są teraz, na tyle na ile będzie widać, one niby wyglądają na całkiem solidne, całkiem duże, ale są tylko czterotłoczkowe, mimo że są nawiercane, to niestety przy mocnej jeździe, a teoretycznie to jest samochód też do jazdy po torze, na Silesii po dwóch kółkach hamulec jest miękki i nie da się jechać, znaczy nie da się hamować, co związku z tym? W związku z tym, ja tutaj założyłem na razie taką rzecz, są tutaj nawiewy zrobione na hamulec, ale też wymienię z przodu, ale to może w przyszłym tygodniu pokażę, całe tarcze będą wymienione na hamulec pływający sześciotłoczkowy, AP Racing, więc może da radę, ale w sumie nie spodziewam się cudów, bo no auto ma swoją wagę, powinno być lepiej, ale nie będzie, więc to są wady takie na zewnątrz, to może teraz wady w środku.

Są związane z tym co jest dookoła kierowcy, najważniejsze wada jak dla mnie to jest, tutaj popatrz, żeby ta kamera to złapała, tutaj jest przycisk limitera, jak jedziesz sportowo, to zdarzyło mi się kilka razy na torze, że po prostu to przycisnąłem i koniec jazdy, a wiesz, jak jesteś na torze, dużo się rzeczy dzieje, to nie jest takie proste wyłączyć to włączyć cokolwiek z tym zrobić. Tak, co tutaj jeszcze, aha, tu jest wada, o czym już mówiłem w innych samochodach, jak dla mnie, czyli przycisk… czyli to, że jest jak to się nazywa, Autostop wyłączanie silnika, jeśli są dwie turbiny w takim samochodzie i samochód mi się wyłączy, no to słabo, bardzo słabo, dlatego to i to kazałem elektronicznie odpiąć, więc to mam odpięte i w tym momencie mam z tym problem z głowy. Dla mnie to jest wada, ale to jest po prostu BMW, czyli jest to kwestia tej dźwigni biegów, musiałem się chyba z miesiąc przyzwyczajać do tego, bo ja zawsze jak jadę automatem daje na park, tak? I wysiadam, a tutaj i tak z przyzwyczajenia ruszam sobie dźwignią i daje na neutral, i wtedy jak się go wyłączy to on nie jest wyłączony tylko go trzeba jeszcze raz wyłączyć, a ja o tym na początku nie wiedziałem, więc wysiadam z niego, zamykam i on wtedy takie trzy wkurzające dźwięki daje i trzeba jeszcze raz przycisnąć, żeby wtedy się faktycznie wyłączył, także to to z takich grubych wad.

I ostatnia taka wada to już być może jest 6, a być może dopiero 5, to powiedzmy, że jest bonusowa, dla mnie wadą jest jego utrata wartości, bo jeśli go kupujesz nowego, a nowy taki kosztuje grubo ponad 400 000 to on bardzo dużo traci na wartości. Powiem Ci, że jako nowego bym go nie kupił. Dlaczego? Dlatego że w tych samych pieniądzach kupujesz sobie 911, która na „Dzień dobry” nadaje się do mocnej jazdy i hamulce się nie przegrzewają i się trzyma drogi i nie traci na wartości tak jak ten, ale ta utrata wartości jest też jego zaletą i teraz przejdziemy właśnie do zalet, bo taki samochód jesteś w stanie dzisiaj kupić za 200/250tys. i jest to duży plus. Akurat powiem Ci, że mój kolega kupił nową z salonu, CS to zanim przejdę do zalet to, to jeszcze porównam szybko do CS’a, bo tym CS’em się troszkę przejechałem i powiem Ci, że nie dałbym ponad 4 stówy za ten samochód, naprawdę bym nie dał, bo ok, on jest troszkę lżejszy, ma lepsze hamulce, bo tam są na „Dzień dobry” hamulce ceramika, ceramiczno-karbonowe, ale za te pieniądze naprawdę wolałbym 911, chociaż nie przepadam, znaczy wizualnie mi się nie podobają specjalnie Porsche’aki, więc tak, o to się rozchodzi. Dla mnie osobiście jego wadą, co właścicielom BMW się nie spodoba, jest postrzeganie BMW i wcześniej nie kupowałem żadnej BM-ki, bo… no myślę, że wiesz co się mówi o właścicielach BM-ek, więc to był dla mnie problem i pewnie dalej jest, tym bardziej że też w tamtym tygodniu zamontowałem to, więc ten samochód już w ogóle tak wygląda, nie bardzo, no ale trudno.

A za to przynajmniej się trzyma drogi tak jak trzeba, to też może być jego wada, bo ja mam podwyższoną moc, więc przy tej podwyższonej mocy, bo on ma 650 koni, więc prze tej mocy ten tył bardzo łatwo ucieka, więc ten spoiler był tu po to, żeby po prostu ten samochód się trzymał drogi. Może w końcu jakieś plusy, pierwszy plus podstawowy dla mnie, dla którego jestem zakochany w tym samochodzie pomimo jego wad to przyjemność z jazdy, pomimo tych wad, które wymieniłem to są tak naprawdę drobiazgi, bo jak nie jeździsz bardzo mocno to ani Ci nie będzie przeszkadzać zawieszenie ani hamulce ani te inne drobiazgi, dopiero przy mocniejszej jeździe torowej wychodzi na jaw, że to nie jest taki dobry samochód jak by się wydawać mogło. Ale jako taki prowadzi się naprawdę genialnie, jest dużo zabawy co prawda z tym, żeby go nie kiedy utrzymać na drodze, ale w końcu jest to samochód sportowy i jeśli to porównać na przykład do Turbo S, który jest genialnym samochodem o wiele droższym, ale tam elektronika robi całą robotę.

Ok, są przeciążenia, jest wszystko, trzymanie w zakręcie i tak, i tak dalej, a jeśli chodzi o czystą przyjemność z jazdy, to jest odlot, to jest naprawdę odlot jak to skręca, jak to przyspiesza ok, jak jechałem tym M4 CS mojego kolegi: przyspieszenie – szału nie ma, więc trzeba ten silnik zrobić i widzisz, tutaj dochodzimy do drugiej zalety, czyli możliwości modyfikacji tego samochodu, a może inaczej, powiem o kosztach, ogólnie o kosztach, bo koszty… druga zaleta, koszty utrzymania tego samochodu są naprawdę mega niskie. Po pierwsze, powiedzmy kupujesz go za 200000 kilkuletniego, koszty… jest dużo części do tego, więc stosunkowo tanio można jakieś tam naprawy zrobić, koszty tuningowania, jeśli… też można to zrobić w przyzwoitych pieniądzach, jeśli nie wiadomo jak nie chcesz tym szaleć, tutaj podniesienie mocy do 650 koni i tam paru poprawek kosztowało w granicach 50 000, więc jeśli kupić super hiper samochód, który ma 650 koni, trzeba wydać przynajmniej 500 000+, a tutaj masz za 200 000, dodajesz 50000 i masz furę taką, że głowę urywa i Ferrari, Lambo nie ma szans.

Co do Lambo, że nie ma szans, mój kolega, znaczy właściciel poprzedni tego samochodu przypadkowo jeden z najlepszych kierowców w Polsce, jechał na autostradzie w Niemczech oczywiście, wyprzedził tym od startu na autostradzie Lamborghini Performante, co prawda tam o pół długości samochodu, ale Lamborghini Performante, jak się nazywa ten mniejszy, kurcze, nie Aventador tylko Huracan. Huracan, który jest naprawdę mega furą i ten pojechał szybciej, ja nie wiem czy teraz pojedzie szybciej jak ma spoiler zamocowany, bo z jednej strony ma docisk, a z drugiej strony ma troszkę większe opory powietrza i 315 pojedzie, więc koszty utrzymania, tutaj jak jechałem z Warszawy spaliłem, zanim dojechałem do tej drogi szybkiego ruchu miałem 8,4 spalanie, tak, tylko że wyjazd z Warszawy był praktycznie bezkorkowy, bo nie dość, że niedziela rano, to jeszcze wiruso-panika jest, więc jak jest wiruso-panika to ludzie nie jeżdżą samochodami, więc był mały ruch, a potem na trasie w suma summarum wyszło mi na trasie jechałem tak autostradowo, wyszło mi chyba 10,2 czy 10,3 spalanie. Po pierwszych trzech kółkach na rozgrzewkę mogę Ci powiedzieć, że stabilizatory robią robotę, bo samochód w końcu zaczyna działać i prowadzić się, w sensie nie huśta się na zakrętach także myślę, że wada jest wyeliminowana, a jak będzie jeszcze lepsze zawieszenie, którego w sumie już bym nie musiał kupować, więc jak masz M4 i masz problem z tym, że Ci się samochód huśta, dobre stabilizatory i sprawa będzie załatwiona, bo zawieszenie to jest dość droga impreza, ale o tym powiem za miesiąc, o kosztach tuningowania takiego samochodu.

Wiatr może szumy robić. Więc dla mnie jeszcze kolejny plus to jest po prostu jego wygląd, bo wygląda ok, może to jest tylko kwestia tego koloru, ale jest taki agresywny, ale taki przyjemnie agresywny, jak dla mnie ma ponad czasową linie. Jak miałem Maserati, mimo że to był model Maserati, chyba było robione przez, no było przez wiele lat robione, ale chyba około 2007 było produkowane i Maserati wygląda cały czas ponadczasowo, tak samo ta BM-ka za lat 5 10 15 będzie wyglądać pięknie. Dobra, nie patrz na to skrzydło, to skrzydło pomińmy, bo poza tym skrzydłem ok, jednym się może podobać innym nie, mi się osobiście nie podoba, ale to zrobiłem ze względów praktycznych. To jest naprawdę jak dla mnie ładny samochód, już tutaj jest widzisz folią oklejony, poprzyciemniany w wielu miejscach, są porobione różne dodatki, które teoretycznie powinny poprawić jego przyczepność i tak podoba mi się, jeśli chodzi o wygląd podoba mi się. Ergonomia to jest kolejna zaleta, naprawdę nie mam się do czego przyczepić, ok, może mi się nie podobać ten wygląd, tej konsoli, który jest taki już można powiedzieć prymitywny, tak tam mam jabłko, które jadłem, ale gdzie się tutaj, czego się nie dotknąć to wszystko jest intuicyjne, wszystko jest proste, a jest to wszystko ładnie wykonane, to wszystko jest skórka, to jest wszystko miękkie, ładne. Powinienem chyba zacząć od tej zalety, czyli kierownicy.

Kierownica w tym samochodzie jest cudowna, to jest jedna z lepszych kierownic jakie miałem w dłoniach, do tego musiał byś dotknąć, bo w dotyku to jest naprawdę super przyjemny materiał idealnie leży, nie ma tego, co kiedyś mówiłem, że w jednym Porsche jechałem, że tutaj strasznie ocierało kciuki, po prostu jest idealna, więc jak się jedzie super leży w dłoniach, bardzo mi się podoba. Konkurs, co to będzie za konkurs? Konkurs. Najpierw nagroda, a potem warunki. Nagrodą będzie to, że będziesz mógł pojeździć sobie tak w granicach 20 minutek, tak sesja na torze Silesia, bo będziesz mógł Ty poprowadzić tym samochodem podczas właśnie takiej sesji albo na torze Silesia albo tutaj na Ułężu, jeśli będzie możliwość przejazdu to na Ułężu ze 3 kółka będziesz mógł zrobić, na Silesji sesja trwa 20 minut i możesz Ty prowadzić o ile masz prawo jazdy, a tak, to jest warunek, musisz mieć prawo jazdy, prawo jazdy i nie możesz być wariatem. Warunki: wystarczy, że napiszesz dlaczego powinienem Ciebie przewieźć i to jest tylko tyle, druga sprawa z warunkami, o dron właśnie leci, wybiorę dwie osoby i dlaczego to jest warte aż 1000 zł? Widzisz, motosport, może nie wiesz, ale jest bardzo drogim sportem i gdybyś się chciał na auto-prezencie przejechać takim samochodem cztery kółka zapłaciłbyś 400-500 zł, a tutaj mówię Ci o sesji w granicach 20 minut, gdzie…

Ja kiedyś zrobię odcinek na temat motosportu i dlaczego to jest takie drogie w wielkim skrócie, opony, paliwo, koszty serwisowania, to są rzeczy, o których sobie ludzie sprawy nie zdają, ale koszty serwisowania takich samochodów są niestety kosmiczne, o tym kiedyś zrobię odcinek. Za tydzień wybiorę dwie osoby i do wyboru będzie, tylko chciałbym to zrobić do końca kwietnia, jak przyjdziesz mi w październiku, do końca kwietnia odbiór nagrody. Są tory gdzie można jeździć, jeśli będzie tak, że przez tego wirusa będą tory pozamykane, nie będzie można jeździć, to wtedy to przełożymy, ale zakładam, że będzie można jeździć i chciałbym, żeby to było zrealizowane do końca kwietnia, także wybiorę dwie osoby, ustalamy termin, przyjeżdżasz i frajda. Dobra, dzięki do usłyszenia na dniach. Wyszła na koniec bonusowa wada, no może nie wada, ale po przejechaniu 6 czy 7 kółek zaczął nierówno pracować silnik, i mechanicy, spece mówią, że jeden cylinder przestał pracować i to przez paliwo najprawdopodobniej, w związku z tym wracam sobie grzecznie do domu i pojadę na najbliższą stację, gdzie jest, skąd to nowe paliwo, bo zalałem 98 przed, ale widocznie coś tam było nie tak z tym paliwem, więc widzisz, minus jest taki, że trzeba tankować drogie paliwo, bo 98 jakby nie patrzeć jest droższa od 95 i to jeszcze patrzeć na to na jakiej stacji to się tankuje.

Ja na firmowej zatankowałem, no ale może w mniejszych miejscowościach jest tak, że to paliwo dłużej stoi i widzisz, trzeba na tor zabierać swoje własne. Miłej niedzieli życzę. Dzięki temu ten film będę mógł wrzucić wcześniej. Nalałem lepszego paliwa, sprawa rozwiązana, tylko że chciałem, znaczy silnik pracuje dobrze, tylko że chciałem Ci na torze pokazać jak on jedzie, więc no na godzinę już mi się nie opłaca wracać, więc pokażę Ci następnym razem huki jakie mu towarzyszą, ale może teraz będzie słychać, bo włączyłem mu tryb niegrzeczny. Teraz ma tryb niegrzeczny, dodam gazu.

<wpis ten jest transkrypcją z wyżej umieszczonego video w związku z tym w tekście pojawić się mogą błędy językowe, powtórzenia itp. >

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment