Ford Focus RS – Fantastyczna Zabawka. Moje samochody cz. 5

Hej, jak widzisz, po lewej stronie maraton, już widzę, że niektórzy ledwo żyją. A ja chcę Ci pokazać zabawkę, tak, bo jest to zabawka, o której zaraz opowiem, ale najpierw pomyśl, czy dostałeś kiedyś prezent taki, gdzie po prostu twoja buzia uśmiechała się od ucha do ucha, a jak nie, to czy pamiętasz dziecko, które dostało taki prezent, małe dziecko, o którym zawsze marzyło i po prostu radość jedna na twarzy. Ten samochód to jest właśnie coś takiego! Jak się do niego wsiada, przejedzie się kawałek, to dokładnie to samo się czuje. Ale dlaczego? Przecież co to jest, Ford?! Niemożliwe! Tak, Ford Focus, ale nie zwykły Ford Focus, tylko taki, ma tutaj taki znaczek „RS” i to robi różnicę.

Jaką to robi różnicę? Chociażby dzięki temu, co tutaj jest, czyli mamy ręczną skrzynie biegów, zredukowałem bieg i posłuchaj… To idzie strasznie, po prostu strasznie… Ok, wiem, że mikrofon tutaj dużo rzeczy obcina. Ten samochód wydaje rozmaite dźwięki, wywołuje non-stop uśmiech na twarzy, wywołuje non-stop emocje u prowadzącego, bo tu non-stop coś się dzieje. I żeby było ciekawej, to to, co się dzieje jest super bezpieczne dla kierowcy, w sensie sposób, jak łatwo się ten samochód prowadzi, jak on skręca, jak on przyspiesza, jak on reaguje na to, co kierowca z nim robi, jest moim zdaniem absolutnie rewelacyjny, zwłaszcza w takich pieniądzach. Bo ok, są supersamochody, które są droższe 7x, 8x, 10x, które dadzą taką frajdę, tylko że trzeba na to wydać kupę, kupę pieniędzy. Samochody na światłach są już jakiś kilometr z tyłu… To jest właśnie Ford Focus, czyli stanie obok Ciebie supersmochód, wydaje mu się, co to on nie jest, a Ty go objeżdżasz, jeszcze masz z tego masę frajdy. Muszę się rozejrzeć, bo teraz, ja co prawda jadę zgodnie z przepisami, ale prawo jazdy miłe mi jest. Ok, co jest fajnego w tym Fordzie? Widzisz, jest to prawnuczek Forda Cosworth’a, kiedyś Ford Cosworth, Ford Escort startował w rajdach WRC, zdobywał tam zaszczytne miejsca, tylko że potem przeszło to na Forda Fiestę i Focus’y zostały już tylko grzecznymi samochodami codziennymi, dopóki Ford nie wymyślił: „A może by jednak zrobić drogową wersję, która będzie bestią?”

No i zrobili bestię w postaci takiego RS’a, który ma silnik 2.3L, 350KM, 4.7s do 100km/h. 4.7s do 100km/h to jest szybciej niż Maserati, które kiedyś miałem, bo ono miało około 5s, to jest szybciej od Lamborghini Countach, które kiedyś było, które wygląda kosmicznie, a taki Ford Focus je wyprzedza. Widzisz, technologia robi swoje i zrobili taką bestię 440Nm, dla tych, którzy nie wiedzą o co chodzi, to chodzi o to, że ten samochód naprawdę jedzie. Ten cały Jeremy Clarkson mówi, że to jest mini wersja GTR’a, widzisz, akurat zdarzało mi się nie raz przesiąść z tego do GTR’a i GTR’a do tego, wiec do GTR’a mu daleko, bo jednak nie ta moc i nie te przeciążenia, niemniej właśnie sposób… Ahh, to jak on się prowadzi, to jakie dźwięki wydaje, to jest naprawdę rewelacja! Ok, ja teraz nie jestem w stanie Ci pokazać, bo jestem na prostej drodze, jaka jest frajda z zakrętów, ale mogę powiedzieć Ci tyle, że ten samochód skręca genialnie. Co to znaczy genialnie?

Ok, to zrobimy teraz przegląd tego, jakie są teraz Hot hatch’e na rynku i żebyś miał porównanie, dlaczego uważam, że ten jest najlepszy. Jak jedziesz powiedzmy Mercedesem A45 AMG, to jedziesz, on przyspiesza, jakieś tam dźwięki daje, nie wiem, czy do końca naturalne, ale wydaje mi się, że Mercedes ma jednak głos z głośnika, ale tam się nic nie dzieje, tam nie ma czegoś takiego jak tutaj, jak redukuję bieg, jak przyspieszam, w tym samochodzie po prostu dużo się dzieje i to wszystko czuć na fotelu, ja wszystko to czuję na plecach, ja czuję to na kierownicy, a w Mercedesie po prostu jedziesz i ok, przyspieszy, zahamuje, ale szału nie ma. Mamy światła, ja wiem, że on gdzieś tutaj ma system Lunch Control, ale to jest akurat wada jego, bo żeby go włączyć, trzeba poprzełączać tutaj milion przycisków i tak normalnie na światłach tego nie zrobisz, bo za długo by to trwało, chociaż może by się dało, ale nigdy go nie używałem w każdym razie, więc jest to kwestia, jak dobrze wyczuwasz sprzęgło, jak dobrze wyczuwasz samochód, to jest ok. Ok, to porównując do innych samochodów, mamy Mercedesa AMG, ok, może w AMG masz lepsze przyspieszenie, ale nie masz tyle frajdy z jazdy co tutaj.

Do M2, w M2 dźwięk generowany komputerowo i w M2 masz napęd na tył, więc nie zawsze pojedziesz sobie tak, jak sobie tym pojedziesz, bo tutaj masz napęd na 4 koła, więc możesz sobie na o wiele więcej pozwolić. Ależ to idzie! O, teraz wjeżdżam w zakręt i gdybym wjechał tutaj M2, to musiałbym niesamowicie pilnować tyłu, chociaż w M2 akurat wszystkie systemy powłączane, to ona pilnuje tego tyłu. W AMG przejechałbym, no ale to bym pewnie nic nie poczuł, bo AMG wszelkie przeciążenia potrafi skutecznie wytłumić, więc nie ma takiej frajdy z jazdy. Gdybym jechał Subaru WRX, który według mnie jest najbliższym konkurentem do tego, to w Subaru na łukach, na zakrętach przód wylatuje na zewnątrz i ja ten samochód kupiłem z kolegą na spółkę po tym, jak sprzedałem WRX’a, bo chciałem mieć samochód, gdzie jest ręczna skrzynia biegów, bo jak dla mnie większa frajda z prowadzenia samochodu jest wtedy, jak sobie można tym lewarkiem pomachać. Porównując do Subaru, to ono ma słabszy silnik, ale dźwięk silnika ma lepszy, bo ten boxer robi swoje, tylko że to, że ten przód Subaru jest ciężki, odbiera całą przyjemność z jazdy i w Subaru trzeba zainstalować szperę z przodu, żeby ten samochód jechał i pozmieniać trochę tłumik, żeby on też fajniej brzmiał. I Subaru jest też znacząco droższe, bo te samochody nie są już produkowane – Focus’y, ale jak były produkowane, to one kosztowały 150-160 tyś zł., a nowe Subaru kosztuje 200-211 tyś zł., a AMG kosztuje też ponad 200 tyś zł., M2 kosztuje nawet 300 tyś zł. Można go porównać do Leon’a Cupry, która ma 300KM i daje radę. Cuprą się fajnie jeździ jak dla mnie. Jeśli bym porównał do Golfa R, to w nim mi się całkowicie nie podoba to, że ma „podkręcany wydech”, czyli ma dźwięk generowany z głośnika, ale Golf R jest fajny też w prowadzeniu, na pewno ma lepsze wnętrze jak ten, bo dużą wadą, jak dla mnie, Focus’a jest to, że on w środku jest jak zwykły seryjny Focus, ma tylko tutaj wyświetlacz, żeby było widać jaka jest temperatura, doładowanie, ciśnienie oleju, ale poza tym, to jest wnętrze seryjnego Focus’a, które, sorry jak masz Focus’a, ale jest tandetne, niestety, to jest samochód, od którego Mercedes, czy M2 jest o niebo lepsze, jeśli chodzi o wykończenie wnętrza.

To, co jest super w tym wnętrzu, to jest fotel, ale nie do końca. Fotel jest super dlatego, że to są fotele Recaro, które mają genialne trzymanie boczne, nieważne czy jesteś szczupły, czy jesteś gruby, ten samochód jakoś tak ma, że po prostu super trzyma. Wadą jego jest to, że siedzeń nie da się obniżyć, nawet jak ja maksymalnie obniżę, to ja i tak czuję się, jakbym siedział na taborecie, ja bym go obniżył jeszcze przynajmniej 8cm, bo wtedy środek ciężkości się obniża i ja wiem, że bym ten samochód po prostu o wiele lepiej czuł, więc tego mi w tym fotelu brakuje, ale i tak jest lepiej niż w Focus’ie MK2, gdzie siedziało się jeszcze wyżej i jeszcze bardziej jak na taborecie, ale wynagradza to prowadzenie tego samochodu, bo układ kierowniczy, jego czułość, zawieszenie sprawia, że czujesz się absolutnie pewnie. Ok, jak tutaj mam jakiś taki zakręt, to ja w ten zakręt mogę wejść przynajmniej 30km/h szybciej, a nawet więcej, od większości samochodów i czuję się z tym absolutnie bezpiecznie, bo po prostu jest to kwestia i napędu na 4 koła i wyważenia tego samochodu, bo co niektórzy na takie zakręty, jak dobrze umieją jeździć, mogą wejść w opcji „Drift”, bo wystarczy tutaj przycisnąć 4 razy i już jestem w opcji „Drift”, tyle. Czyli zobaczę taki zakręt i mam ochotę pójść bokiem, nie ma problemu. Ok, formalnie takich rzeczy nie wolno robić, bo jest to niezgodne z przepisami ruchu drogowego, niemniej mówię Ci, 4 razy wystarczy przycisnąć i już masz taką opcję.

Nie masz tego w żadnym innym samochodzie, bo tutaj masz 4 samochody w 1. Masz jeden, który jest w normalnej opcji i na co dzień jeździsz sobie normalnie, masz drugą opcję sportową, która powoduje generowanie rozmaitych fajnych dźwięków w tym samochodzie, to, że on inaczej skręca, staje się samochodem sportowym. 3 razy przyciśniesz, masz opcję „Track”, gdzie wyłączają się jeszcze co niektóre systemy, tak, żebyś miał Ty kontrolę nad samochodem, a nie żeby samochód kontrolował swoją elektroniką to, jak on jeździ. No i opcja driftu, która powoduje to, że 70% napędu idzie na tył. Jak masz samochód z napędem na tył, to wiadomo, że poprowadzisz taki samochód bezproblemowo, a tutaj to jest samochód z napędem na 4 koła i tym samochodem z napędem na 4 koła możesz sobie elegancko driftować, elegancko, co znaczy przewidywalnie.

Przyznam, że tym samochodem wiele nie pojeździłem, bo jak go kupiliśmy, to ja nim zrobiłem z 4000km, a potem jeździł nim mój kolega, a nawet nie on jeździł, tylko jeździła jego żona z dzieckiem. No więc stwierdziłem, że no bez sensu, jak on go nie używa do tego, do czego był stworzony i jest stworzony, to go trzeba po prostu sprzedać, więc samochód będzie sprzedany, a ja teraz właśnie jadę na Tor Modlin pooglądać zawody, gdzie mój kolega startuje, ja nie startuję, bo mój jeden samochód wyścigowy się robi nowy, może będzie w przyszłym miesiącu, a drugi idzie na sprzedaż, czyli Evo X idzie na sprzedaż i w związku z tym nim nie jeżdżę, ale zobaczymy, co się tutaj dzieje na zawodach. Przy okazji jak patrzę się jakie tutaj samochody stoją, to jest dużo Focus’ów. Dlaczego jest dużo Focus’ów? Bo Focus’y na takie tory, na takie pojeżdżawki jak najbardziej się nadają. Ok, dziękuję bardzo.

<wpis ten jest transkrypcją z wyżej umieszczonego video w związku z tym w tekście pojawić się mogą błędy językowe, powtórzenia itp. >

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment