7 Cech Które Powinien Rozwijać Przedsiębiorca

Hej, czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego jedni biznesmeni zarabiają 5.000zł miesięcznie, inni zarabiają 10.000zł, inni zarabiają milion, a jest taki Jeff Bezos, który na godzinę zarabia 4.5mln dolarów, czyli zarabia jakieś 18mln złotych na godzinę… Czyli musi mieć jakieś umiejętności, musi być coś takiego, co robi w swoim życiu, czego Ty nie robisz, czego ja nie robię jeszcze też na odpowiednim poziomie, co daje mu to, że zarabia takie pieniądze. Nie oszukujmy się, jak otwieramy biznes, to otwieramy go po to, żeby zarabiać pieniądze. Więc jak najbardziej idzie za tym uszczęśliwianie klienta, uszczęśliwianie pracowników, uszczęśliwianie urzędu skarbowego, ale liczy się to, ile Ty z tego masz, bo to jest twój wykładnik jako biznesmena.

Więc wyodrębniłem to, co moim zdaniem, mam tutaj 7 takich punktów spisanych, które według mnie są najważniejsze, które w sobie trzeba rozwijać, po to, żeby ten poziom podnosić, bo to nie jest tak, że Bezos z dnia na dzień zaczął zarabiać takie pieniądze, to nie jest tak, że otwierasz nowy biznes i na drugi dzień zarabiasz dziesiątki, tysiące, miliony, nie ma takiej opcji. Trzeba po prostu przejść pewien proces i trzeba się właśnie w tym zakresie rozwijać. Co to są za punkty? Tak pokrótce dla tych, którzy szybciutko oglądają filmiki, ja to potem rozwinę. Komunikacja, Dźwignia, a co to jest, zaraz powiem, Procesy, Zarządzanie czasem, Zarządzanie pieniędzmi, Cierpliwość i Nauka, 7 punktów. Po kolei, jeśli chodzi o komunikację, jest w to włożonych dużo elementów, bo komunikacja, widzisz, biznes dzisiaj robi się tak, że to nie jest tak, że otwierasz sobie mały zakładzik i dzięki temu będziesz mieć potężny biznes. Żeby robić biznes potrzebujesz mieć właśnie kontakty z inwestorami, kontakty z klientami, musisz mieć umiejętności sprzedawania, musisz też w odpowiedni sposób umieć porozumieć się ze swoim najbliższym otoczeniem, żeby Ci po prostu pozwoliło robić to, co Ty chcesz robić, bo jak masz partnera, czy partnerkę nieżyciową, to Ci po prostu mogą utrudniać życie, a nie ułatwiać, albo rodzice, znajomi itd. To są umiejętności sprzedaży, to są umiejętności negocjacji, to są umiejętności pozyskiwania inwestorów.

To nie chodzi o to, żebyś Ty budował biznes za swoje pieniądze, w momencie, kiedy robisz firmę, naprawdę co raz to większą, to po prostu udziały w swojej firmie sprzedajesz, jak popatrzysz na największych biznesmenów, czy na największe firmy świata, to Ci, którzy założyli te biznesy, to oni tam mają ułamki procenta, dosłownie w tej firmie, a cała reszta należy do inwestorów, czy jest na giełdzie, a oni mają z tego niekiedy procent, może pół procenta, ale widzisz, nawet ten procent, czy pół procenta, przekłada się dla nich na ogromne pieniądze. I żeby do tego doprowadzić, potrzebowali umiejętności komunikowania się, sprzedania się, żeby ktoś kupił ich jako osobę, a za tym idzie dalej coś w postaci ich firmy. Zanim opowiem o pozostałych punktach, będę chciał zachęcić Ciebie do aktywnego komentowania tego o czym mówię, bo być może coś pominąłem, bo według Ciebie coś innego jest ważniejsze. Dla tych osób, które dadzą najciekawsze komentarze, pakiet moich książek: „RUSZ DUPĘ” i „JAK MIEĆ PIENIĄDZE”, dla kilku osób takie coś wyślę pocztą.

Drugi punkt jest to dźwignia, o co chodzi z tą dźwignią? Z tą dźwignią chodzi o pieniądze jak najbardziej, bo tych pieniędzy, których Ty nie masz, możesz je zdobyć za pomocą kredytu, za pomocą leasingu, za pomocą Inwestorów, ale to nie tylko chodzi o dźwignię w postaci zastrzyku gotówki, bo tą dźwignią dla Ciebie to może być nawet to, co w tym momencie masz, ale do końca tego nie wykorzystujesz, bo z pewnością masz telefon, czy masz komputer, bo inaczej byś tego nie oglądał, tylko jest pytanie, czy te narzędzia, które masz właśnie w postaci komputera, czy programów, jakie tam masz, czy nawet programów, jakie masz w telefonie, czy Ty je wykorzystujesz do tego, żeby ta twoja firma się rozwijała? Dźwignią jest umiejętność robienia odpowiedniej reklamy. Dźwignią jest umiejętność dobrania sobie odpowiednich ludzi, w sensie pracowników, Ty nie jesteś w stanie wszystkiego zrobić sam, jeśli uważasz, że jesteś w stanie wszystko sam zrobić, to niestety twoja firma to nie będzie firmą, to będzie firemka. Więc jest to kwestia, połączenia pierwszego punktu z drugim, czyli i umiejętność komunikacji, żeby namówić ludzi do tego, żeby dla Ciebie pracowali i wtedy właśnie będzie ta dźwignia, bo jako jedna osoba, jak ten Syzyf pchał tę skałę, to nie był w stanie tego zrobić, ale gdyby miał za sobą tysiąc ludzi, to by bez problemu to zrobił, tak że jest to właśnie dźwignia. Dźwignią jest nawet wiedza, jaką zdobywasz, ale do tego dojdziemy w punkcie siódmym.

Dźwignia to jest wykorzystywanie wszystkiego, co w tym momencie jest nam dostępne w postaci kreowania marek, w postaci social mediów, to wszystko jest dźwignia i to jest wszystko to, co Ty powinieneś wykorzystywać. Oczywiście jest jeszcze cała masa aspektów, o których ja nie mówię, ale które sobie możesz wyobrazić albo pomyśleć, co byłoby tą dźwignią, która by Ci pomogła rozwinąć tę firmę tak, żeby zarabiać więcej. Trzeci punkt – procesy i automatyzacja procesów. W zasadzie wszystko, jeśli się robi na wyższym poziomie, powinno się robić na zasadzie automatyzacji. Ja to przyrównam do tych rzeczy, o których mówię w piątek, jeśli chodzi o rozwój osobisty. Bo firma to jest duże połączenie z tym, jak Ty jesteś sam zautomatyzowany, bo Ty działasz na zasadzie nawyków i takie same nawyki wprowadzasz do firmy i te nawyki w firmie nazywają się po prostu procesami. Czyli jeśli przychodzi do Ciebie zamówienie, powiedzmy sprzedajesz coś przez internet, tak jak ja sprzedaję, przychodzi do Ciebie zamówienie i teraz jest kwestia, co się po kolei dzieje, czy Ty dopiero się zastanawiasz, co robić, dzwonisz do mamy, dzwonisz do brata, co robić, bo przyszło zamówienie.

Niektórzy tak robią… Dopóki się nie nauczą, dopóki nie zrobią procesów, nie zautomatyzują tego, bo przychodzi zamówienie, to ono z automatu powinno trafić tutaj, ktoś powinien coś z tym zrobić i tak dalej i tak dalej, do momentu realizacji tego zamówienia, do momentu obsłużenia w odpowiedni sposób klienta. Ale tych procesów w firmie jest wiadomo o wiele więcej, tylko twoja firma będzie tym skuteczniejsza, im będzie więcej tych procesów zautomatyzowanych, żeby ludzie nie musieli się zastanawiać, żeby nie musieli o tym, co robić, jak się pojawia jakiś problem, albo jak się nie pojawia problem, tylko normalne, codzienne sprawy, jakie w firmie się zdarzają. Czwarty punkt dotyczy zarządzania czasem. Możesz sobie powiedzieć i pomyśleć: „No, ale przecież ja jestem genialny w zarządzaniu czasem!” W praktyce wygląda to tak, że jak poczyta się rozmaite badania, co Polacy robią, a czego nie robią, to tak w sumie dochodzi się do wniosku, że jednak nic nie robią. Sorry, że Ci to mówię, ale jeśli Polak spędza 4,5h przed telewizorem, 2h przy komputerze, przy internecie, 6h czasu, niesamowite, ale takie są statystyki. Czyli, oczywiście są tacy, którzy mniej czasu spędzają, są tacy, którzy spędzają tego czasu więcej, ale te liczby są po prostu przerażające. Przerażające dla mnie jest może to, w jaki sposób się wykorzystuje te narzędzia, bo jak dla mnie to są narzędzia, które służą do tego, żeby zarabiać pieniądze, do tego, żeby promować swoją markę, żeby promować swój brand, a nie do tego, żeby te treści przeglądać, bo co mnie obchodzi, co robi jakaś tam celebrytka, którą wykreowała jakaś tam stacja telewizyjna, dlatego że pokazała pośladki. W ogóle mnie to nie obchodzi.

Jeśli Ty oglądasz takie rzeczy tracisz czas na takie rzeczy, no to jak twoja firma ma generować takie dochody, że Ty jako biznesmen będziesz zarabiał tyle co Jeff Bezos, sorry nie ma szans. Popatrz na Zuckerberg’a on wymyślił social media po to żeby na tym zarabiać pieniądze, a nie po to żeby tam publikować treści, ok, on opublikuje jakąś treść jeśli to ma wpłynąć na plus dla jego firmy, wtedy może publikować, ale jeśli Ty to robisz po to, żeby robić, a nawet nie publikujesz, nie masz w tym celu jakiegoś konkretnego wymiernego, tylko po prostu jesteś biernym odbiorcą treści. Jak widzę coś takiego jak czasami gdzieś w jakiejś firmie jestem i widzę jak ludzie pracują, tutaj jest monitor tutaj jest klawiatura, a tutaj stoją dwa telefony włączone na podglądzie i wyskakują non stop jakieś wiadomości z Facebooka właśnie, z Instagrama, z czegokolwiek, nie ma szans na jakąkolwiek efektywność, jeśli się pracuje w ten sposób. Zarządzanie pieniędzmi. Widzisz, nie jest sztuką zarobić pieniądze i na pewno pieniędzy zarabiałeś mnóstwo, twoja firma zarabiała mnóstwo, tylko pytanie jest co z tymi pieniędzmi się stało? Więc nie chodzi o to, ile tych pieniędzy zarobiłeś, tylko chodzi o to, ile tych pieniędzy Ci zostało, jeśli popatrzysz na największe firmy świata, możesz patrzeć na biografię największych biznesmenów, na setki lat wstecz.

Każda z największych firm od stuleci to była taka firma, która miała duże zasoby gotówki i dzisiaj jak popatrzysz na Google, jak popatrzysz na Apple, oni mają nieograniczone fundusze na to, żeby spokojnie sobie funkcjonować, że jak się coś ciekawego pojawi na rynku żeby kupić firmę, jeśli będzie jakiś kryzys spokojnie mogą przetrwać w tym momencie dziesiątki lat, bo mają ogromne zapasy gotówki i to też jest twoja praca, żeby nauczyć się zarządzać pieniędzmi, to jest twoja praca, żeby zatrudniać księgowych, doradców finansowych, takich, którzy Ci pomogą z tej firmy wycisnąć więcej i to nie chodzi o to, żeby wyciskać z pracowników, jak niektórzy sobie wyobrażają, bo da się z procesów zarządzania po prostu tym co się dzieje w firmie, jak są odpowiedni ludzie to oni potrafią tak te pieniądze porozkładać, porozdzielać, że zostaje tego więcej dla firmy i tym samym więcej dla Ciebie jako właściciela. Ale widzisz, to też jest kwestia twojej prywatnej umiejętności zarządzania pieniędzmi, bo jeśli nie będziesz w stanie trzymać swojego budżetu domowego w ryzach i będziesz żyć tylko na kredytach, które nie są kredytami inwestycyjnymi, tylko kredytami konsumpcyjnymi, to twoja firma prawdopodobnie będzie działać dokładnie tak samo i to też nie wróży jej powodzenia, więc tu też jest dużo nauki dla Ciebie jak to zrobić. 6 punkt czyli cierpliwość.

O co chodzi z tą cierpliwością? Widzisz to jest tak jak nawet ja opowiadam o rozmaitych biznesmenach, którzy odnieśli duży sukces zarabiają ogromne pieniądze i pojawiają się Panowie i Panie lat 19, 20, 25 czy nawet 30, którzy wyobrażają sobie, że założą dzisiaj firmę, a za rok tak będzie, słuchaj to się niezwykle rzadko zdarza, a nawet mogę powiedzieć Ci tyle, że nie życzę Ci tego abyś szybko odniósł sukces. Po kolei, dlaczego się rzadko zdarza i dlaczego nie życzę Ci abyś szybko odniósł sukces? Masz większe prawdopodobieństwo, że twoja firma w przeciągu roku upadnie niż to, że w przeciągu roku zarobi miliony, bo po prostu takie są brutalne statystyki, wystarczy sobie poczytać, bo to nie jest takie proste znaleźć odpowiedni produkt, odpowiednią usługę, nauczyć się tego jak to wszystko działa, jak rynek funkcjonuje, czego ludzie potrzebują, jak poukładać właśnie te procesy, zautomatyzować to wszystko, jak wykorzystać narzędzia, w ogóle jakie narzędzia używać do tego, żeby ta firma funkcjonowała jak należy, to wszystko wymaga czasu. Jeśli przypadkiem zdarzy się, że faktycznie będziesz mieć tak fantastyczny produkt, tak fantastyczną usługę, która będzie się sprzedawać tak, że zarobisz te miliony, widzisz tu jest pewien problem, bo ludzie, którzy bardzo szybko się dorobili, którzy poczuli smak pieniądza, to im po prostu odbija. Im odbija na tyle skutecznie, też ego rośnie niesamowicie i też sobie możemy poczytać historię wzlotów i upadków paru takich firm, trzeba mieć zdrowy rozsądek, a pieniądze łatwo zdobyte zdrowemu rozsądkowi nie sprzyjają, tak to ujmę. Ok i dochodzimy do 7 punktu w postaci nauki. Ostatni punkt czyli nauka.

Podejrzewam, że z tego, co Ci dzisiaj powiedziałem część rzeczy wiesz, część rzeczy jest dla Ciebie nowa, a z częścią rzeczy może się nawet nie zgodzisz. Ale widzisz jak zaczniesz prowadzić firmę, albo jest ona już na jakimś tam poziomie i zarabia powiedzmy 100 tys. miesięcznie, to żeby wejść ze 100 tys. na milion potrzebujesz mnóstwo rzeczy się nauczyć, bo może do tej pory nie używałeś reklamy zewnętrznej, może nie wykorzystywałeś social mediów i nie masz pojęcia jak to robić, może nie wpadłeś na to żeby założyć sobie kanał na YouTube i w ten sposób promować swoją firmę. I tu jest widzisz cała masa takich rzeczy, a te osoby, które założyły firmę i to tak naprawdę nie ważne, czy założyłeś tą firmę rok temu czy dwa lata temu, to widzisz ile jeszcze rzeczy jest do nauczenia.

I to jest twoja robota, żeby cały czas sobie zadawać pytanie: „Jak to zrobić lepiej?” Zuckerberg, o którym wcześniej wspomniałem, jak Facebook już całkiem nieźle funkcjonował już był miliarderem, spotykał się z Jobsem, zakumplował się z Jobsem, żeby dowiedzieć się od niego jak to robić lepiej, jak on to robi, jak rozmawiać z inwestorami, jak te procesy w firmie robić, na co zwracać uwagę, na co nie. Widzisz i tu wracamy od tej nauki do pierwszego punktu, czyli komunikacji i do drugiego punktu, czyli do dźwigni, bo ta nauka jest twoją największą dźwignią. Ok, sporo tego jest, przemyśl to sobie na spokojnie, jak Ci spodobało nawet możesz dać like’a i słyszymy się wkrótce. Dzięki, hej!

<wpis ten jest transkrypcją z wyżej umieszczonego video w związku z tym w tekście pojawić się mogą błędy językowe, powtórzenia itp. >

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment